23. 3. 2023

Technická zkouška: kdo zkouší koho?

technická zkouška online tlumočení

Vzpomínáte si na začátky RSI v roce 2020? Zvykali jsme si na novou (vyšší) míru kognitivního zatížení, bezprecedentní stres z toho, jestli akci utáhne náš dýchavičný počítač, a nejrůznější virtuální konzole, kde je On Air občas zelený, občas červený a občas žlutý / fialkově modrý / broskvičkově oranžový.

RSI tehdy a dnes

Každá akce tehdy byla hodně nákladově neefektivní. Na instalaci zařízení před akcí jsme si raději vyhradili dvakrát více času, koupili jsme si nové vybavení, školili jsme se na nových platformách… a absolvovali jsme technické zkoušky, často v jiný den než byla samotná akce. Bralo nám to čas, ale byli jsme rádi za každou příležitost, kdy jsme si mohli konzoli vyzkoušet nanečisto. Často se během technické zkoušky ukázalo, že organizátor akce má v ovládání potřebných „šoupátek“ také velké mezery a potřebuje zkoušku stejně jako my.

Od té doby už uplynulo hodně vody pod mostem. Pro některé z nás je dnes RSI každodenní rutina, která nevyžaduje větší přípravu než jiné tlumočení. Technickou zkoušku nepotřebujeme, víme, kde si zapnout mikrofon.

🚨 Ale pozor.

 

Doporučit vybavení nestačí

Kdo technickou zkoušku stále potřebuje, jsou mluvčí na online akcích. Jestli se od roku 2020 něco nezměnilo, tak je to jejich nedostatečná technická vybavenost.

V praxi si opakovaně ověřujeme, že nestačí:

  • doporučit vhodné vybavení,
  • naléhavě doporučit vhodné vybavení,
  • naléhavě doporučit vhodné vybavení, podtrhnout, červeně zvýraznit a přidat vykřičník.

Bohužel někdy nestačí ani koupit vhodné vybavení a zaslat ho řečníkovi až domů. Stejně ho někteří nepoužijí.

 

Vezměte to z opačného konce

Jako řešení se nabízí začít využívat technickou zkoušku jako prostředek ke schválení řečníka tlumočníky. Jako nástroj pro vás, jako něco, co budete vyžadovat jako nutnou podmínku každé RSI akce.

Obraťte princip z „pokud bude náhodou špatný zvuk, přestaneme tlumočit“ na „nebude-li mluvčí předem schválen na technické zkoušce, nebude tlumočen“. Udělejte z technické zkoušky pár dní před akcí nedílnou součást zakázky (která se samozřejmě odrazí v ceně v služby). Bude to náročné na organizaci, možná si budete muset na zkoušku najmout kolegu, který má zrovna volno, a za provedení zkoušky mu zaplatíte.

Přijdete tím o některé zakázky? Nejspíš ano. Ale špatným výstupem, který produkujete, když neslyšíte, ztrácíte mnohem víc. Klient si v lepším případě řekne „toto je špatný tlumočník, toho už příště neobjednám“, v horším případě si řekne „tlumočení jako služba je k ničemu, pustím k tomu radši strojové titulky“.

 

Sdílet na: